Lívance to run a piňole jako bonus

Jestli jsem něco nečekala, tak to, že ulovím dva recepty v knížce o běhání.  A to jsem ji ani nečetla. Teď to zní trochu divně, ale měla jsem ji jako audioknihu – což je pro mě trochu nové . Kniha se jmenuje Born to run, autorem je Christopher McDougall a je skvělá. Navíc ji namluvil Jaroslav Dušek, kterého mám moc ráda a tak jsem měla dvojnásobný zážitek.  A k tomu bonus – recept na lívance. V knížce je popis receptu trochu stručný. Odehrává se to téměř na konci knihy. V příběhu se schyluje k závodu, který se má uskutečnit někde v drsném kraji mexických měděných kaňonů. Běžci se před závodem scházejí při plánování trasy u jídla a autorovi tam, jen tak mimochodem, zachutnají lívance od jedné místní kuchařky. Zajde tedy do kuchyně a nechá si ukázat – jak se připravují. Recept se skládá jen ze čtyř ingrediencí, je jednoduchý a tak nějak přirozeně bezlepkový, bez vajec a dokonce bez cukru. Nemohla jsem se dočkat až lívance zkusím, ale přiznám se, že jsem si od toho moc neslibovala.  Neměla jsem žádné poměry surovin a jen takový letmý popis přípravy. Zkoušela jsem je dvakrát a tak vám teď můžu recept s klidným srdcem doporučit. Postup jsem už vychytala a lívance určitě stojí  za to. Jsou výborné.

Na lívance potřebujete: rýži (vařenou), banány, kukuřičnou mouku a mléko (podle původního receptu kozí), olej na smažení

Nejdříve si uvařte rýži s malým množstvím soli. I když jsem lívance dělala dvakrát, vždycky  jsem si rýže uvařila moc, takže jsem pak měla lívanců pro celou rotu.  Ale jsou tak dobré, že se stejně snědly, takže žádné obavy.

  

  

Poprvé, jsem vařenou rýži dala do kuchyňského robotu a mixovala společně s banány. No, řeknu vám to takhle, umixujete-li rýži s banány, vznikne vám univerzální lepidlo. Málem jsem těsto nedostala z mixéru. Podruhé, jsem už zvolila trochu jiný postup. Do rýže jsem nejprve dala trochu mléka, jen tolik,  aby se dobře mixovala s rozmačkanými banány a těsto pak zpracovala tyčovým mixérem do husté kaše. Kukuřičnou mouku jsem do těsta přidávala postupně a do kaše ji vmíchávala pomocí lžíce. Kozí mléko jsem nezkoušela – tak možná příště.  Hustota směsi musí připomínat spíš těsto na placky, než na lívance. Uděláte-li těsto příliš řídké, budou se lívance hrozně připalovat.

Těsto musí být tak husté, že v něm budou stát lžíce. 

Na pánvi lívance tvarujte dvěma lžícemi a klasicky je smažte na oleji.

Výborné jsou s kysanou smetanou a javorovým sirupem (nebo bez něj). Díky banánům jsou lívance sladké dost.

  

Nejhorší je  – vyfotit lívance dřív, než je sníte.

Ale já vám slíbila recepty dva. To druhé je piňole.  Nebo jsou piňole. Jak chcete.

  

Tenhle recept není z této knihy. O piňole se tam ale často mluví. Jak jsem knížku neměla v tištěné podobě – tak mi některé věci trochu unikaly. Přestala jsem chápat o čem se  mluví, když přišla řeč na piňole. Pochopila jsem, že místní indiáni jsou na tomto jídle prakticky živí, ale nevěděla jsem co to je. Jednou jste si mohli lžící nabrat piňole, podruhé si ho vzít s sebou do sáčku na cestu a tak jsem to zkusila najít na internetu.  Zjistila jsem, že piňole je kaše, ale také se z té kaše pečou placky. Záhada vyřešena. Když si na internet zadáte piňole, tak vám vyběhnou samé stránky o běhání. Jsou to takové malé, energetické bomby. Svačinka pro běžce.

Na piňole potřebujete:  4 lžíce kukuřičné polenty, 2 lžíce chia semínek, ½ lžičky skořice, 1 lžíci javorového sirupu nebo medu  a 300 ml vřelé vody

Na rozehřáté suché pánvi cca 5 minut pražte polentu,  až lehce ztmavne. Přidejte chia a skořici. Stáhněte z ohně. Zamíchejte a  přidejte horkou vodu. Vodu do pánve přidávejte opravdu opatrně  – začne to hrozně prskat. Oslaďte a máte kaši, kterou můžete hned jíst. Pokud si chcete připravit piňole na cestu – rozehřejte troubu na  170 stupňů. Na plech dejte pečící papír a na něj lžící vytvořte  asi 9  placiček. Můžete je ještě navrchu posypat chia semínky. Pečte asi 30 minut.  Placičky jsou uvnitř měkké (žádné sušenky) a jsou spíš málo sladké – zato výživné.  Hurá do lesa.

Já jsem dnes poprvé vyběhla a tím zahájila svou letošní běžeckou sezónu. A co vy ?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *